Maart 2018

Artikelnummer
4653113
Meer informatie
Naam Maart 2018
Bouwjaar 2018
Schaal 1:50
Merk Volvo
Uitvoering Tank oplegger

Het verhaal van Eric Peters;

Unie-vervoer Delft Volvo F88 in schaal 1:50

Vorig jaar heb ik een Volvo F89 gebouwd van het bedrijf Unie-vervoer te Delft. Hiervan hebben jullie het bouwverslag kunnen lezen. Deze keer heb ik zijn oudere broertje, een Volvo F88 tankwagencombinatie, nagebouwd. Het origineel is uit 1967. Er is maar één foto van deze wagen. Verder heb ik veel informatie gekregen van Cor, de chauffeur die er destijds mee heeft gereden. De tank van de motorwagen had een inhoud van 14000 liter. Die van de aanhangwagen kon 12000 liter laden. Op deze wijze was overpompen mogelijk waarbij de tank van de aanhangwagen in zijn geheel leeg in tank van de motorwagen te pompen. Nou het is eigen niet pompen. De tanks werden gelost door er overdruk op te zetten. Deze druk werd verkregen door een compressor die op de motorwagen links tegen het chassis was geplaatst. Voornamelijk werd er stookolie en bitumen met deze combinatie gereden.

De basis is een tekno trekker bouwkit. Hiervan heb ik het chassis, met behulp van een ander chassis, verlengt tot motorwagen. Het hulpchassis waarop de tank komt te liggen loopt schuin achterover af. De tank kon op deze manier geheel worden leeggedrukt. Dit hulpchassis geeft nu stevigheid aan het chassis. Aan de onderkant van dit hulpchassis uitsparingen gemakt voor de achterspatborden. In het chassis gaten geboord voor de bevestiging van de accubak, luchtketels, brandstoftank en reservehouder. Vervolgens is het motorwagen chassis voorzien van de motor. Hierna is de vooras met stuurinrichting aangebracht. Als laatste volgde de vangmuilkoppeling en de achterbumper met lampunits.

Het aanhangwagen chassis bestaat uit een oud type Tekno chassis. Deze had de juiste as afstand. Als eerste de spatborden van het chassis gezaagd. Dit ook voor de gestuurde as. Dit geldt ook voor bevestigingspunten van het triangel. Deze moesten worden verwijderd daar ik het nieuwe type triangel voor nostalgische modellen van Tekno wilde gaan gebruiken. Dit triangel is iets breder. Nadat de spatborden zijn verwijder het chassis glad gemaakt met behulp van een freesbankje. Ook de voorzijde van de gestuurde as ook glad gefreesd. Uit aluminium een nieuwe houder voor het triangel gefreesd. Deze uitgefreesd in de gestuurde as zodat deze gelijk met de voorkant valt. Het triangel wordt vastgezet met M1 bouten en bijbehorende moer. Aan één zijde de bout iets voorbij de moet laten steken. Hier wordt later de veer aan bevestigd welke de triangel omhoog houd. Op de hoogte van de assen sleuven gefreesd voor bevestiging van de spatborden. Het voorste spatboord aangepast naar de oude stijl. De voorkant van het spatbord is langer als de achterkant. Dit is op de originele foto goed te zien. Verder is van messing draad de onderrij beveiliging gemaakt. Deze worden bevestigd in een in het chassis geboord gat.

Beiden tanken zijn geprint met een 3D printer. Hiervoor is de tank eerst getekend met Solid Edge. Een tank bestaat uit 3 onderdelen. De tank en twee deksels. Deze zijn na het printen met elkaar verlijmd tot een tank. Ook het mangat met overdrukdeksel is via een 3D printer geprint. Met de hand de ronde vorm van de tank erin gemaakt. Later wordt er naast de overdrukdeksel op de hoeken 4x een draadeind van 1mm gemonteerd met hierop een hoedmoer. Hierna de tanken voorzien van spuitplamuur en gladgeschuurd. Dit moet een paar keer worden herhaald maar dan heb je wel een glad resultaat.

De compressor is gemaakt van een stukje ABS. Aan de voorkant een gedeelte van een DAF radiator gelijmd. De 3 cilinders zijn gemaakt van M3 schroefdraad. Vervolgens zijn de cilinderkoppen gemonteerd. De basis hiervan is afkomstig van een Tekno Volvo motor en zodanig rond geveild dat het een tevreden resultaat opleverde. De as en poulie zijn gemaakt van messing. De compressor is 11mm lang.

De tankwagen is gespoten met behulp van Motip spuitbussen. Cabine en tanken zijn wit, het chassis en velgen zijn grijs. De wielen zijn trouwens klassieke wielen van Tekno. Hierin zijn voorvelgen, aangedreven velgen en velgen voor sleepas/getrokken materieel verkrijgbaar. Nadat het geheel was gespoten kon het  worden opgebouwd. Als eerste de voorvelgen en overige wielen bevestigd. Vervolgens de cabine voorzien van het interieur en geplaatst op het chassis. Tekno heeft hiervoor een mooi schuivend systeem bedacht. Vervolgens de tanken met behulp van schroeven vastgezet op het chassis. Aanhangwagen voorzien van de onderrij beveiligingen.   

De reclame is ontworpen in Paint Shop Pro. Met behulp van een laserprinter is deze overgezet op een decal vel. Vervolgens is de reclame aangebracht op de tanken. Ook de onderrij beveiliging is voorzien van de rood/witte decals. Decals aangebracht op de deuren van de cabine. Hierna de kentekens aangebracht. Model voorzien van een ladder zodat er naar het mangat geklommen kan worden. Vanuit het mangat ook een ontluchtingsleiding aangebracht. Grille, koplampen en achterlichten aangenbracht. Hierna was het model kompleet. Chauffeur Cor heeft een model van mij gekregen. Hier was hij echt groots mee.

    

 

Het verhaal van Eric Peters;

Unie-vervoer Delft Volvo F88 in schaal 1:50

Vorig jaar heb ik een Volvo F89 gebouwd van het bedrijf Unie-vervoer te Delft. Hiervan hebben jullie het bouwverslag kunnen lezen. Deze keer heb ik zijn oudere broertje, een Volvo F88 tankwagencombinatie, nagebouwd. Het origineel is uit 1967. Er is maar één foto van deze wagen. Verder heb ik veel informatie gekregen van Cor, de chauffeur die er destijds mee heeft gereden. De tank van de motorwagen had een inhoud van 14000 liter. Die van de aanhangwagen kon 12000 liter laden. Op deze wijze was overpompen mogelijk waarbij de tank van de aanhangwagen in zijn geheel leeg in tank van de motorwagen te pompen. Nou het is eigen niet pompen. De tanks werden gelost door er overdruk op te zetten. Deze druk werd verkregen door een compressor die op de motorwagen links tegen het chassis was geplaatst. Voornamelijk werd er stookolie en bitumen met deze combinatie gereden.

De basis is een tekno trekker bouwkit. Hiervan heb ik het chassis, met behulp van een ander chassis, verlengt tot motorwagen. Het hulpchassis waarop de tank komt te liggen loopt schuin achterover af. De tank kon op deze manier geheel worden leeggedrukt. Dit hulpchassis geeft nu stevigheid aan het chassis. Aan de onderkant van dit hulpchassis uitsparingen gemakt voor de achterspatborden. In het chassis gaten geboord voor de bevestiging van de accubak, luchtketels, brandstoftank en reservehouder. Vervolgens is het motorwagen chassis voorzien van de motor. Hierna is de vooras met stuurinrichting aangebracht. Als laatste volgde de vangmuilkoppeling en de achterbumper met lampunits.

Het aanhangwagen chassis bestaat uit een oud type Tekno chassis. Deze had de juiste as afstand. Als eerste de spatborden van het chassis gezaagd. Dit ook voor de gestuurde as. Dit geldt ook voor bevestigingspunten van het triangel. Deze moesten worden verwijderd daar ik het nieuwe type triangel voor nostalgische modellen van Tekno wilde gaan gebruiken. Dit triangel is iets breder. Nadat de spatborden zijn verwijder het chassis glad gemaakt met behulp van een freesbankje. Ook de voorzijde van de gestuurde as ook glad gefreesd. Uit aluminium een nieuwe houder voor het triangel gefreesd. Deze uitgefreesd in de gestuurde as zodat deze gelijk met de voorkant valt. Het triangel wordt vastgezet met M1 bouten en bijbehorende moer. Aan één zijde de bout iets voorbij de moet laten steken. Hier wordt later de veer aan bevestigd welke de triangel omhoog houd. Op de hoogte van de assen sleuven gefreesd voor bevestiging van de spatborden. Het voorste spatboord aangepast naar de oude stijl. De voorkant van het spatbord is langer als de achterkant. Dit is op de originele foto goed te zien. Verder is van messing draad de onderrij beveiliging gemaakt. Deze worden bevestigd in een in het chassis geboord gat.

Beiden tanken zijn geprint met een 3D printer. Hiervoor is de tank eerst getekend met Solid Edge. Een tank bestaat uit 3 onderdelen. De tank en twee deksels. Deze zijn na het printen met elkaar verlijmd tot een tank. Ook het mangat met overdrukdeksel is via een 3D printer geprint. Met de hand de ronde vorm van de tank erin gemaakt. Later wordt er naast de overdrukdeksel op de hoeken 4x een draadeind van 1mm gemonteerd met hierop een hoedmoer. Hierna de tanken voorzien van spuitplamuur en gladgeschuurd. Dit moet een paar keer worden herhaald maar dan heb je wel een glad resultaat.

De compressor is gemaakt van een stukje ABS. Aan de voorkant een gedeelte van een DAF radiator gelijmd. De 3 cilinders zijn gemaakt van M3 schroefdraad. Vervolgens zijn de cilinderkoppen gemonteerd. De basis hiervan is afkomstig van een Tekno Volvo motor en zodanig rond geveild dat het een tevreden resultaat opleverde. De as en poulie zijn gemaakt van messing. De compressor is 11mm lang.

De tankwagen is gespoten met behulp van Motip spuitbussen. Cabine en tanken zijn wit, het chassis en velgen zijn grijs. De wielen zijn trouwens klassieke wielen van Tekno. Hierin zijn voorvelgen, aangedreven velgen en velgen voor sleepas/getrokken materieel verkrijgbaar. Nadat het geheel was gespoten kon het  worden opgebouwd. Als eerste de voorvelgen en overige wielen bevestigd. Vervolgens de cabine voorzien van het interieur en geplaatst op het chassis. Tekno heeft hiervoor een mooi schuivend systeem bedacht. Vervolgens de tanken met behulp van schroeven vastgezet op het chassis. Aanhangwagen voorzien van de onderrij beveiligingen.   

De reclame is ontworpen in Paint Shop Pro. Met behulp van een laserprinter is deze overgezet op een decal vel. Vervolgens is de reclame aangebracht op de tanken. Ook de onderrij beveiliging is voorzien van de rood/witte decals. Decals aangebracht op de deuren van de cabine. Hierna de kentekens aangebracht. Model voorzien van een ladder zodat er naar het mangat geklommen kan worden. Vanuit het mangat ook een ontluchtingsleiding aangebracht. Grille, koplampen en achterlichten aangenbracht. Hierna was het model kompleet. Chauffeur Cor heeft een model van mij gekregen. Hier was hij echt groots mee.

    

 

Geen gerelateerde berichten

Volvo
Werff, van der
Werff, van der
€ 25,00 (Aanbetaling)
€ 195,00 (Productprijs)
Vos, Wim
Vos, Wim
€ 169,00
Dania Connect
Dania Connect
€ 25,00 (Aanbetaling)
€ 175,00 (Productprijs)
Lilydale
Lilydale
€ 125,00
Allan & Jesper
Allan & Jesper
€ 25,00 (Aanbetaling)
€ 245,00 (Productprijs)
Straver
Straver
€ 177,50
Copyright Tekno B.V. 2021